Bursa Teknik Üniversitesi sosyoloji ve psikoloji bölümü birinci sınıf öğrencileri Antropoloji dersi kapsamında, ilk saha araştırmalarını tamamladılar. Bu kapsamda Yıldırım Bayezid Yerleşkesi içinde ve dışında, hem farklı araştırma tekniklerini deneyimlediler hem de üniversite ile ilgili farklı görüşlere ulaştılar. Çalışmada öğrencilerden bir ekip, Bursa Teknik Üniversitesi Yıldırım Bayezid Yerleşkesi içinde (iç ve dış mekânlardaki) öğrenci hareketliliğini gözlemleyerek kroki çizim denemeleri yaparken, bir ekip üniversite öğrencileri ve üniversite personeliyle görüşmeler gerçekleştirdi, diğer bir ekip ise yerleşke çevresindeki mahalleli ve esnaflarla görüştü.
Öğrencilerle yapılan görüşmelerin büyük bir çoğunluğu odak grup görüşmesi tekniğiyle gerçekleştirildi. Bu tekniği uygulayan ekipler biri moderatör diğeri raportör, ikişer kişiden oluştu. Toplam 18 öğrenci, altı ila yedi kişilik dokuz odak grup görüşmesi gerçekleştirdi. Sosyal bilimler ve mühendisliklerden toplamda 55 öğrenci ile görüşüldü. Bu çalışma sonucunda öğrencilerin eğitim gördükleri yerleşke ile ilgili memnun oldukları ve olmadıkları hususlara ulaşıldı.
Çalışmaya göre, öğrencilerin en fazla memnuniyet bildirdikleri konulardan ilki, BTÜ’nün öğrencilere sektörel eğitim sunuyor olması, ikincisiyse ulaşım ücretlerinin uygun oluşudur. Diğer konular arasında öğrencilerin istek ve taleplerini üst yönetime (bölüm başkanı, dekan, SKS gibi) kolayca iletebiliyor olmaları, yerleşkenin hijyenik bulunuyor oluşu; yemekhane hizmetinin yemek kalitesi ve fiyatlandırma itibariyle memnun edici oluşu bulunmaktadır.
En fazla memnuniyetsizlik bildirilen konuların başında okul çevresindeki güvenlik sorunu gelmektedir. Bir diğer konu yine okul çevresiyle ilgili olup sosyal aktivite açısından bölgenin yetersizliğidir. Güvenlik konusunda yapılan açıklamalar, bilhassa okul ve metro hattı arasındaki ara sokakların durumuyla ilgilidir. Öğrenciler konuyla ilgili şu açıklamalarda bulunmuşlardır:
“Okula metroyla geldiğimiz için ara sokaklardan geçmek zorunda kalıyoruz.”, “Okul çevresinde sözlü tacize maruz kaldım!”, “Okul ile metro arası yürürken bazen köpeklerle karşılaşıyor ve tedirgin oluyorum.”, “Işıklandırmanın az olması, özellikle okuldan sonra kütüphanede çalışmak için kaldığım akşamlar, tedirginliğimi daha da arttırmakta”.
Ayrıca güvenlik endişesini doğuran nedenlere dair şu açıklamalara rastlanmıştır:
“Güvenli değil. Köpekler tarafından kovalandım.”, “Bali çekme olaylarına şahit oldum ve tinerciler var.”, “Okul dışında arabaların çok hızlı gitmesinden dolayı kaza olaylarının olabileceğini düşünüyorum. Arkadaşıma araba çarptı.”, “Metro istasyonunda biri üzerime doğru yürüdü ve bu durum beni rahatsız etti”.
Yerleşke içi çalışmalardan birini iç ve dış mekân gözlemleri oluşturdu. Bu kapsamda öğrenciler yerleşkedeki dış mekânlarla, bina içlerini, öğrenci hareketliliği açısından gözlemledi. Öğrenci yoğunluklarının bilhassa A Blok zemin katta artığını tespit ederek krokilerine yansıttılar. Bununla birlikte, B Blok zemin katın da kantin ve kütüphane mevcudiyetinden dolayı belli aralıklarda yoğunlaşabildiğini ortaya koydular.
Diğer bir ekip, yerleşke dışında çalışmalar yürüttü. Bu ekipte Meryem Çavuşoğlu, Nurseli Semertaş, Ayşe Ebrar Kıraç, Şevval Erkol ve İrem Aksoy isimli öğrenciler yer aldı. 152 Mahallesi’nde 281 mahalleli (98’i kadın, 157’si erkek) ile görüşmeler gerçekleştirildi. Görüşmelerde, üniversitenin bilhassa bölge ekonomisini canlandırdığı, ulaşımı geliştirdiği, mahallenin kötü alışkanlıklarından arınmasını sağladığı, trafiği daha akıcı hale getirdiği gibi görüşlere rastlandı. Üniversitenin mahalleye olan katkılarıyla ilgili olarak mahalleli şu açıklamalarda bulunmuştur:
“…muhakkak o canlılık var. Esnaf canlandı, talebeler görüyoruz. O bölgede kafeler arttı, canlılık var.”, “Geliştirdiğini düşünüyorum, evler yenilendi. Mekânların dizaynı değişti.”, “Caddeye daha çok pastaneler yapıldı. Biz buraya taşındığımızda fırın bile yoktu… Okulun çok faydası oldu ama yine de her şey daha fazla olsa daha iyi olurdu.”, “Çok büyük bir yatırım bence. Hem öğrenciler hem de mahalleli için. Kahveler, kafeler yoktu önceden, üniversitenin olması insanlara iş olanağı sağladı.”, “Tabii ki değiştirdi. Bizim mahallemize farklı bir bakış var onu biraz kırdı. Farklılaşma sağlandı”.
Şahsenem Gül Açık, Ecenaz Yerliyurt ve Nazlıgül Kaya isimli öğrencilerden oluşan bir diğer ekip, Yıldırım Bayezid yerleşkesi çevresinde işletmesi bulunan 12 esnafla görüşmeler gerçekleştirdi. Görüşmelerde üniversite ile ilgili iki temel husus ortaya çıktı. Bunlardan biri üniversitenin bölgeye kurulmasıyla canlılığın yaşanmaya başladığı, diğeri ise yurt eksikliğinin tüm çabalara rağmen giderilememiş olmasıdır. Yapılan açıklamalara bir iki örnek verilecek olursa esnaflar şu ifadeleri kullanmışlardır:
“Bu semtimizde üniversitenin olması bizi çok mutlu eder; çünkü üniversite yapısının mahalleyi kalkındıracağına inanıyorum, gerek sosyal açıdan gerekse bakış açısından dolayı.”, “Güzel olduğunu düşünüyorum ancak belediye tarafından daha çok destek görmesi gerektiğini, öğrencilerle birlikte olmanın bizleri daha fazla geliştireceğini bölgemize sosyallik katacağını bizi daha ileriye taşıyacağını düşünüyorum”.





